Haven trænger tydeligvis til at blive passet. Græsset er langt og uslået, men buske og træer er ved at få overmagten. Det betyder også at haven er dunkel og uhyggelig. Du kan se en trappe der leder ned til en kælderdør, der står på klem...
Vil du gå tilbage i [[forhaven -> Indgangen]] eller ned af trappen og ind i [[kælderen -> Kælderen]]?(set: $door_knocked to (1))
Du løfter den tunge dørhammer og slipper den. Messingen svinger hårdt tilbage mod døren og giver en tung, dump lyd. Et øjeblik er stilheden efter den tunge lyd nærmest øredøvende, men så hører du noget på den anden side af døren...
Bliver du [[stående -> Stående]] eller løber du alt hvad du kan om i [[haven -> Haven]]?<h1>Et mærkeligt hus</h1>
Du skal til at læse den interaktive historie <em>Et mærkeligt hus</em>. Undervejs kan du foretage valg, men vær på vagt. Det er ikke sikkert du kommer ind i huset i live - og hvis du gør at du slipper bort igen...
[[Klik her for at starte historien ->Kapitel 1]] {
(if: $door_knocked is 0)[
Du står foran et stort hus. Foran dig er en stor, mørk egetræsdør med en tung dørhammer i messing. En sti leder om i haven.
Vil du gå om i [[haven -> Haven]] eller [[banke på døren -> Døren]]?
](else-if: $door_knocked is 1)[
Da du kommer tilbage står døren åben. Du kan se ind i en oplyst Hall. Du skal lige til at træde frem da du hører en lyd bag dig. Du vender dig om og det sidste du ser er noget gråt og pelset inden alt bliver mørkt omkring dig... [[Klik her for at fortsætte -> Død]]
](else:)[
Noget er gået galt!
]}
Du går ind i kælderen. Den er mørk og lugter af død og ekskrementer. Da du træder frem knaser dine fødder i noget, og da du kigger ned ser du at gulvet er dækket af afgnavede knogler fra både små og store dyr.
{
(if: $door_knocked is 0)[
Foran dig ligger noget der ligner en seng af gamle tæpper og det er tydeligt at nogen eller noget ligger under tæpperne. Du skal til at vende dig om for at løbe, men din trampen og knasen af knogler har vågnet det der sover. Det sidste du ser er noget gråt og pelset inden alt bliver mørkt omkring dig... [[Klik her for at fortsætte -> Død]]
](else-if: $door_knocked is 1)[
Foran dig ligger noget der ligner en seng af gamle tæpper. Den er tydeligvis lige blevet forladt for du kan stadig mærke varmen fra nogen eller noget der har ligget i tæpperne. Overalt ligger små grålige hår.
Du har klaret første kapitel. [[Klik her når du er klar til at fortsætte til kapitel 2 -> Kapitel 2]]
](else:)[
Noget er gået galt!
]}
Du bliver stående. Pludselig åbnes døren med et voldsomt ryk. En pelset hånd kommer til syne og du kigger lige ind i et abelignende ansigt, da du mærker et voldsomt slag mod dit hovede og som det sidste du oplever hører en gryntende dyrisk latter...
[[Klik her for at fortsætte -> Død]]<h1>Du er død</h1>
Du klarede den ikke. Du er færdig. Tot. Slut. Over and out...
Vil du mon [[prøve igen ->Et mærkeligt hus]]?<h2>Kapitel II</h2>
Du er nu nået længere end historien er skrevet...(set: $door_knocked to (0))
<h2>Kapitel I</h2>
Du er blevet fortalt at det mærkelige hus nede i den skumle ende af byen har været forladt længe, men også at selv de hjemløse undgår huset. Men de dokumenter du i går fandt i rådhusarkivet tyder på at den sidste beboer, den eksentriske biolog og opdagelsesrejsende Doktor Svenningsen, aldrig har fået opgjort sin arv og at huset gemmer på mere end støv og gamle sager. Du er derfor taget hen til huset for at se om du kan finde noget der vil gøre dig rig.
[[Klik her for at begynde eventyret -> Indgangen]]